“Arrels musicals” a l’IES Salvador Espriu: Taller de Percussió

Als tallers, els aprenentatges socials que proposem des del projecte de creació d’una Comunitat Musical a Salt, esdevindran mitjançant la promoció de la interrelació i trobada d’estils, tot partint del passat: ARRELS, orígens familiars i culturals, incorporant el present: URBANES i mirant cap al futur. Així es produeix una simbiosis musical que enriquirà a tota la comunitat saltenca a través dels seus infants.

Es parteix d’un treball d’assimilació dels elements bàsics del llenguatge musical, s’introdueix un instrument, de percussió, que el noi/noia escull per fer-se’l propi i posteriorment formar part d’un conjunt instrumental, que es conclou a la mostra final.

Destinataris

Nois i noies de 12 a 16 anys dels diversos IES de Salt.

Objectius generals

  • Denvolupar la musicalitat , la comprensió de les estructures rítmiques i els elements bàsics del llenguatge musical.
  • Entendre la relació entre el cos, la respiración i la veu.
  • Realitzar una mostra-audició al final del curs que mostri els resultats de tot el procés.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En què consisteixen els tallers “Arrels musicals”?

L’associació Arrels Urbanes i la Casa de la Música de Girona, La Mirona, proposen en el marc de les extraescolars una experiència musical complementària basada en la descoberta del llegat musical i cultural del poble de Salt i l’estímul de les habilitats musicals inherents dels seus participants de cada activitat.

Hem detectat que al cas de la música, el buit en oferta extraescolar és total. No existeix una estructura de clubs en funcionament a la qual es puguin afegir les activitats musicals com si suceeix en el cas de l’esport. És per això que engeguem una estructura d’extraescolars de música que doni aquest servei social.

Els objectius generals d’aquests tallers són:

  • Denvolupar la musicalitat , la comprensió de les estructures rítmiques i els elements bàsics del llenguatge musical.
  • Entendre la relació entre el cos, la respiración i la veu.
  • Realitzar una mostra-audició al final del curs que mostri els resultats de tot el procés.

En el marc d’aquest projecte, actualment s’estan realitzant el taller de VEU I RITME AMB INFANTS a l’Escola La Farga. De cares a Gener, es preveuen inicar tres  nous tallers: un  de RAP / MC, un de PERCUSSIÓ i un altre de VEU a l’institut Salvador Espriu de Salt, per a joves d’ESO.

Pels d’MC: Què és el Rap?

(Article escrit per un dels profes d’MC)

Abans de parlar de Rap, considerem convenient aclarir alguns conceptes fonamentals, sobre les seves arrels i d’on prové aquesta música. La música Rap és un dels quatre pilars de la cultura Hip Hop. El Hip Hop engloba el grafitti, el breakdance, el Djing i finalmente el Rap. Cada element té el seu lloc, la seva història, el seu començament.

 El Hip Hop va sorgir a finals dels anys 70 als barris neoyorquins més desfavorables, com el Bronx i mica en mica va anar agafant protagonisme entre els joves afroamericans, llatins i més tard els blancs, extenense per tota la ciutat de manera fulminant. Era un moviment impactant, innovador, jove, que lluitava per una sèrie de drets socials amb els quals es sentien molt identificats el jovent de clase baixa de la època. El Hip Hop els permetia sentir-se especials, sentir-se que formaven part d’un grup, tot i que la societat els excloès.

 El moviment del Hip Hop, el van començar els Dj’s, que punxaven els discos de la música que s’escoltava en aquella època, com la música Funk, Disco, reagee, etc, i alhora que punxaven interactuaven amb el públic amb frases enginyoses i sovint fent rimes per fer-ho més divertit. Mica en mica els Dj’s van perfeccionar les seves tècniques amb els plats i van començar a agafar gent perquè fes la feina de presentadors, eren els mestres de cerimònies, d’aquí ve el terme MC (master of cerimenies).

Com passa amb tot el que comença, els Mc’s, igual que els Dj’s van millorar i rebuscar les frases que feien quan presentaven als Dj’s i d’aquí sorgí la música Rap.

El significat de Rap és molt divers. Hi ha molta informació circulant en llibres, documentals, per internet mateix, però es diu que el Rap significa “Rythm and Poetry” també se li va donar el significat de “Revolution and Poetry”, per la reivindicació que tenien les lletres que cantaven el MC’s.

Avui dia hi ha molts estils de Rap, hi ha molta diversitat d’MC’s, cadascú canta o rapeja sobre el que viu, el que veu, el que pensa, el que sent,… les temàtiques son infinites, el límit és on la imaginació et porti.

Personalmet el Hip Hop m’ha acompanyat desde que tinc 11 anys i ara en tinc 30, així que he conviscut amb ell durant molt de temps. Em va ensenyar el poder de les paraules, a agafar afició per la lectura, per l’escriptura, per l’ús de la imaginació, per una actitud lluitadora davant la vida i sé del cert que ha salvat a molts nois sense recursos d’acabar al carrer sense un futur clar.

Totes les disciplines que engloben el Hip Hop tenen alguna cosa que els fa especial i sobretot i el més important és que són positives pel creixement humà.

Els mitjans s’ha encarregat durant molts anys d’embrutar la cultura mitjançant el cinema, la desinformació, la manipulació, però han passat més de 30 anys desde els seus inicis i segueix vigent.

Als Estats Units podem afirmar que és la cultura més extesa per cualsevol jove, estigui de la condició social que estigui, perquè el Hip Hop no exlou a ningú, tinguis més o menys, l’important és el que tú puguis aportar i del que tú et puguis nutrir.

HIPHOP

La image té llicència CC i pertany al flickr de oijulia

“Arrels musicals” a l’IES Salvador Espriu: Taller de Veu

Als tallers, els aprenentatges socials que proposem des del projecte de creació d’una Comunitat Musical a Salt, esdevindran mitjançant la promoció de la interrelació i trobada d’estils, tot partint del passat: ARRELS, orígens familiars i culturals, incorporant el present: URBANES i mirant cap al futur. Així es produeix una simbiosis musical que enriquirà a tota la comunitat saltenca a través dels seus infants.

Es parteix d’un treball d’assimilació dels elements bàsics del llenguatge musical, s’introdueix un instrument, veu o percussió, que el noi/noia escull per fer-se’l propi i posteriorment formar part d’un conjunt instrumental, que es conclou a la mostra final.

Destinataris

Nois i noies de 12 a 16 anys dels diversos IES de Salt.

Objectius generals

  • Denvolupar la musicalitat , la comprensió de les estructures rítmiques i els elements bàsics del llenguatge musical.
  • Entendre la relació entre el cos, la respiración i la veu.
  • Realitzar una mostra-audició al final del curs que mostri els resultats de tot el procés.

Objectius particulars

  • Gaudir de la melodia, l’harmonia i l’experiència del cant en grup .
  • Recuperar cançons que provenen del llegat musical i cultural dels origens familiars de cadascun dels participants.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

“Arrels musicals” a l’IES Salvador Espriu: Taller de RAP / MC

Als tallers de RAP, els aprenentatges socials que proposem des del projecte de creació d’una Comunitat Musical a Salt, esdevindran mitjançant la promoció de la interrelació i trobada d’estils, tot partint del passat: ARRELS, orígens familiars i culturals, incorporant el present: URBANES i mirant cap al futur. Així es produeix una simbiosis musical que enriquirà a tota la comunitat saltenca a través dels seus infants.

En aquest taller contem amb la col·laboració d’una Educadora Social especialitzada en l’ús del Hip Hop com a eina educativa.

Destinataris

Nois i noies de 12 a 16 anys dels centres de secundària de Salt (un dia a la setmana durant 1 hora i 30 minuts).

Objectius comuns

  • Denvolupar la musicalitat , la comprensió de les estructures rítmiques i els elements bàsics del llenguatge musical.
  • Entendre la relació entre el cos, la respiración i la veu.
  • Realitzar una mostra-audició al final del curs que mostri els resultats de tot el procés.

Objectius particulars

Aprendre a construir missatges orals efectius, usant la escriptura creati-va i les rimes per tal de
poder expressar a través del micro opinions, sentiments i pensaments.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA